torsdag 20 november 2008

trattkantarellen noah

varning för deppigt inlägg..

satt och tittade igenom bilderna på datorn, det är inte många bilder på noah när han är valp och unghund där han inte har tratt på sig. jag är ganska övertygad om att 2,5-åriga noah är en hund som har haft tratt väldigt många fler dagar än de flesta andra hundar i hans ålder. noah hade ju tratt några månader i sträck, dygnet runt - inomhus som utomhus. det gjorde att det inte var lätt att leva ett vanligt valp- och unghundsliv, det i samband med att han blev så stressad så fort vi gick ut att han bajsade 5-10 gånger per promenad gjorde att jag inte riktigt orkade hela tiden. det kanske inte blev så mycket miljö- och socialträning som han borde ha fått. kanske är det därför han är så rädd, osäker och stressad nu? de flesta hundar reagerade självklart med utfall mot trattkantarell-hunden, kanske är det orsaken till att han har svårt med hundmöten idag? eller är det bara bortförklaringar från min sida?

att skaffa hund blev verkligen inte som jag trodde att det skulle vara och den första viktiga tiden, det första viktiga året gick mest åt att boka veterinärbesök på olika kliniker i östergötland. att leta diagnoser på internet och se vad som stämde in på noah. att försöka få trattkantarellen att äta någonting. det första året handlade om att ta med sig 10 bajspåsar per promenad och hoppas på att det skulle räcka - fast oftast var bajs 2 och framåt mest rinnande sörja och vatten så det var inte så mycket att plocka upp i och för sig.

noah hade tratten så länge att när han väl blev helt frisk så kunde han inte sova utan den. vi fick gradvis vänja honom av vid tratten innan han kunde sova lugnt igen. en natt, när tratten stod i sovrummet, så gick noah fram till den och stoppade ner huvudet och tog på så vis på sig tratten helt själv. efter det så hoppade han upp i sängen, suckade förnöjt och somnade.

nu ligger noah bredvid mig i soffan, med tratten på igen för att inte gnaga av sig tassarna. har haft tratt nu någon vecka. han går på kortison för sina tassar, en annan medicin för uratstenen och specialfoder, också för uratstenen. hans mage klarar inte stress och nya saker, han är väldigt stressad och ljud/skottberörd. det är fortfarande väldigt mycket oro kring noah. ibland undrar jag hur jag orkar - och orkade. bara att se på bilderna på noah som liten, tratten på, gör att jag får en stor, stor klump i magen och hjärtat. fast främst så undrar jag hur noah orkar? hur mår han, egentligen? mår han bra? jag önskar att han kunde vara helt frisk, lugn och trygg men jag undrar om han någonsin kommer att bli det.



trattisen på dalmatinerbädden han fick i julklapp - 06


att slicka på mattes fötter med tratt var lite besvärligt men det gick om man ville!


noah blev känd som "hunden som alltid har tratt" i området där vi bodde
tratten var tvungen att vara på ute för annars gnagde han sönder svansen
dessutom fick han panik när vi skulle få på tratten i början tack vare att
personalen på valla djurklinik tryckte in noah i ett hörn när de skulle få
på tratten första gången.. han har ju kommit över den paniken i alla fall - med
hjälp av lite pannkaka och uppmuntran från matte och husse!


det gick att busa med tratten på, ifall man ansträngde sig lite!


ibland var nog livet i tratt inte så jäkla roligt


här ser man lite av noahs hudproblem på svansen/slutet av ryggen
när det var som värst var det varfyllda bölder som sprack bara man tittade på dom


gosenoah

8 kommentarer:

Pia sa...

usch man förstår att du blir deppig . Vad mycket ni gått igenom Vad passar som kommentar till det här ? Det vet jag inte så jag skickar en bamsekram till dig och en nospuss till Noah

Sara & Zombie sa...

Ja, vad ska man säga...Noah har verkligen fått gå igenom mer än vad en hund förtjänar och du har gått igenom mer än vad en matte förtjänar. Jag vet inte hur Noah mår men en sak är jag säker på och det är att du älskar honom och det är jag säker på att han vet. Glöm inte bort att jag bara är ett sms eller telefonsamtal bort om du vill prata av dig önskar verkligen att det fanns mer jag kunde göra. Ikaros hälsar ett jättebus till Noah som är hans favoritkompis i hela världen.

Anonym sa...

som tröst tror jag iaf att noah för det mesta mår jättebra. han är ju pigg och glad! sen blir han ju tyvärr stressad ibland. men jag som sett mycket stress ser ju iaf att han mår bra mellan det värsta, och det gör ju mycket! men mycket av det känner jag ju tyvärr igen. :( vi skickar bamsekram med!!

Anonym sa...

*bamsekram*
Man blev tomlite deppig av att läsa.. Tycker Sara har sammanfattat det bra! Ni har gått igenom mer än ni förtjänar båda två, men jag är bombsäker på att Noah är och ska vara superglad som har en matte som älskar honom och orkar med! Kämpa på! Ni har många friska härliga mysiga gosiga år framför er!! :)
(faktiskt tycker jag över lag att det verkar som unghundar har mer problem än vuxna. Att det lixom "växer bort" lite. Håller tummarna för att det är samma med Noah)

Anonym sa...

:( kram

Anonym sa...

*mångar kramar till dig och Noah och Lego med för den delen*
Går inte att föreställa sig hur det är/har varit för er! Klart det har påverkat honom, men jag kan lova att han har en av världens mest omtänksamma mattar!

Anonym sa...

Jag kan nog inte ens föreställa mig hur tufft ni har/har haft det jenny:-( Jag vill oxå skicka en bamsekram till er och era fina hundar!

Anonym sa...

nu måste jag gråta en skvätt, stackars lillkillen :(
kan inte ens föreställa mig hur jobbigt ni har haft det! Skickar massor med varma kramar!